TELEVİZYON+İNTERNET MANYAKLIĞI

İnternet yaygınlaşmadan televizyonun insanları ne kadar aptallaştırdığından daha fazla bahsedilirdi. İnsanların tv aracılığı ile kandırıldığı, uyutulduğu, aslında izlenmemesi gerektiği, çocuklara zarlı olduğunu filan sıkça okurduk dinlerdik.

Sonra diğer dönem başladı bilgisayar ve internet dönemi. İlk başlarda bilgisayar övülürdü, tvde insanlar önüne konulanı almak durumunda kalırken, bilgisayarda seçim yapma sanşı vardı ve hakim olan kullanıcı idi(!). Derken bu övgü süreci çok uzun sürmedi. İnternet sektörü de pornografi, oyun ve chat siteleri ile hemencecik dolunca bilgisayarların ve internetin zararları, yaptığı bağımlılık konuşulmaya tartışılmaya başlandı.

Ve üçüncü dönem internet+televiyon dönemi. İnternetin iyice gelişmesi ve hızlanmasıyla bilgisayarın tvnin yerini alması tartışılıyordu ki insanlar ikisini birden kullanmaya başladı. Koltuğuna kurulup tv izlerken bir yandan da cep telefonlarından ve bilgisayarlarından dizileri özet geçiyorlar. Özellikle dizilerin sezon finalleri zamanı Twitter ve Facebook üzerinde en çok konuşulan konu diziler oluyor. Twitter'da trending topic listesine diziler ve dizi karakterleri giriyor.

Özellikle 2 yıl önce sezon finali %70 reyting alan Aşkı Memnu dizisi ile bu son derece yoğun bir şekilde hissedilmişti. Daha sonraları da tv ve radyo programlarını interaktif hale getirmede Twitter ve Facebook kullanılmaya başlanınca bu şimdiki duruma geldik. Artık bütün tv programlarında seyircilere twitter üzerinden mention atmaları yönünde bir teşvik uygulanıyor. Hatta az önce teakolik abimizin blogundan öğrendim, diziler yayınlanırken de ekranda ilgili #hashtag yer alıyormuş.

Son zamanlarda reyting ölçümlerindeki hilelerin ortaya çıkması ile ilgili tartışmaları tam soğumamışken, sosyal medya istatistikleri de bu anlamda bir gösterge olabilir.  Tabi kolayca manipüle edilebilir olması ve izleyici kitlesinin internet kullanım oranlarının farklılığı da bunu mümkün kılamayacağından sağlıklı bir sonuç elde edilemez.

Herşeyden öte bu gerçekten sakat bir durum, tv ile insanların en değerli sermayesi olan zamanı çatır çatır harcanırken bunun internet ile iyice pekiştirilmesi vahameti ortaya koyuyor. Teknolojinin ne kadar yararsız ve boş işlerde kullanıldığı, reklam ve pazarlama uğruna insanların ömrünün tükendiği bir zaman dilimindeyiz. Boş vakit değerlendirme kavramı kökten değişiyor ama bu konuya atlamayacağım.

Hepinize çok daha az tvli ve internetli günler-geceler diliyorum...

Share this:

, , ,

CONVERSATION

4 Harika insan yorum yapmış.:

  1. insanlarda akıllı olsunlar neyi nasıl kullanacaklarını seçsinler diyeceğim ama çocuklar da vardı de mi ?

    üzüldüm bak şimdi :(

    YanıtlayınSil
  2. "İnternet sektörü de pornografi, oyun ve chat siteleri ile hemencecik dolunca bilgisayarların ve internetin zararları, yaptığı bağımlılık konuşulmaya tartışılmaya başlandı."

    Bu kısma katılmıyorum, çünkü internetin ve televizyonun insanları koyunlaştırmasının altında reklam sektörü yatıyor.

    Dizileri ele alalım, sırf kanal diziye daha çok reklam alsın diye haftada 90 dakika çekiliyor ve her gün başka dizi, Fox'un her gün yayınlanan dizilerini saymıyorum bile.

    Çocukların daha okuma-yazma öğrenmeden facebook-twitter hesapları oluyor. Bu "sosyal" mecralarda günlük 8-9 saat harcayan var, her hafta başka 'trend' oluyor. Bir hafta troll, bir hafta yazarlardan alıntılar, bir hafta bir siyasinin gafı, bir hafta "olum bak git", bir hafta "beyin bedava", bir hafta da başka bir şey, koca yıl bitiyor ama hâlâ bu saçma şeylerin peşinden koşturulan çocuklarımız var.

    Reklamlara geri dönelim, pek âlâ facebook reklamları şu an için kişi profili hedeflemesinde kurumların vazgeçilmezi. Mesela, bir şirket, istediği şehrin, istediği semtinde, şu veya bu takımı tutan, evli-dul-bekar, şu yaşta insana istediği reklamı gösterte biliyor. Bu kurum ya da kişi bazında bakıldığında kötü bir şey değil, ancak bütün bunların aşırıya kaçması büyük bir sorun.

    Oyunlarla vakit öldürenler hariç, toplumumuz aptal değil. Üniversiteli kesim tam da ihtiyaç duydukları şeyler için kullanıyor. Mesela üniversitelerin gruplarında kiralık ev, harç zamanları, vize notları ve dahası ayaklarına geliyor. Arkadaşlarıyla sohbet ediyorlar, paylaşım ve "like"lama ise azami seviyede. Bunlar benim sadece gözlemlerim tabii, kitlesel bir araştırma yapma fırsatım olmadı.

    Ordan burdan bir sürü kategoride bu konu uzar, gider. Benim değinmek istediğim İnternet veya Televizyon tek başına manyaklık olamaz. İnsanlara bambaşka değerler de katabilir. Hatta, geçimini internetten sağlayan bir çok insan var.

    Bir de şöyle düşünün, ömründe adam gibi bir kitabı eline alıp okumamış kişiler, Türk edebiyatının en kaliteli klasik romanlarını televizyonda izliyor. Bir şekilde kültürleniyor. "Muhteşem Yüzyıl" ile bildiğimiz pek çok yanlış gün yüzüne çıktı, insanlar tarihlerini öğrenmeye başladı. Böyle bir akım oluştu.

    Televizyonda sadece aptal diziler yok, arayana belgesel de var, kültür-sanat programı da var. Hâl böyleyken seçim insanların, koyunlaşmak insanların tercihi.

    Kibritçi kız demiş ya, bir de çocuklar vardı, yahu anlamıyorum, ailesi o çocuğa facebook açmayı öğreteceğine bir kitap alıp okumayı neden öğretmiyor? Ya da, facebook açmayı öğrenen bir çocuk, koyunlaşmamak için yeteri kadar bilinçli değil midir?

    YanıtlayınSil
  3. Reklam sektörü sadece para kaynağını oluşturuyor, daha fazlasını değil, zararlı içeriği bu reklam pastasından kolay yolla pay kapmaya çalışanların eseri genelde.

    üniversiteliyim ve arkadaşlarımın interneti ne için kullandığını net olarak görebiliyorum.

    Ben de paramı internetten kazanıyorum ama bu durumu ortadan kaldırmıyor.

    Yaralı yönleri elbette var ki zaten varolma amaçları da bunlar ama boş işler için kullanılıyor daha çok.

    Hele hele dediğin gibi dizilerden tarih öğrenirsek halimiz yaman.

    İnsanların önüne bazı şeyler sunuyorlar ve artık bunların çoğunluğu zararlı.

    Son paragrafta belirttiğim gibi
    "Teknolojinin ne kadar yararsız ve boş işlerde kullanıldığı, reklam ve pazarlama uğruna insanların ömrünün tükendiği bir zaman dilimindeyiz."

    YanıtlayınSil
  4. Gerçekten önemli bir soruna değinmişsiniz teşekkürler

    http://www.takurtukur.net

    YanıtlayınSil

Lütfen spam yapmaya çalışmayınız...

Yapıcı eleştirileriniz ve renk katan yorumlarınız için teşekkür ederim.